We wrześniu 2018 roku bank BZ WBK podał informację o zaprzestaniu działalności pod taką nazwą i rozpoczęciu funkcjonowania pod nazwą Santander Bank Polska. To nie pierwsza taka sytuacja na rynku bankowości, dlatego że banki przez cały czas zmieniają struktury i koncepcje działalności. Dla klientów w tym przypadku nie zmieni się jednak nic.
Santander – nowa odsłona banku BZ WBK
Bank BZ WBK od jakiegoś czasu borykał się z problemami wizerunkowymi. Dotyczyły one w szczególności nazwy banku, której młodzi ludzie nie mogli rozszyfrować. Rozwinięcie skrótu i przedstawienie banku jako „Wielkopolski” lub „Zachodni” sugerowało regionalność jego działania, a BZ WBK był przecież bankiem działającym w całym kraju. Podjęto decyzję o rebrandingu, a koszt tego działania został oszacowany na ok. 60-70 milionów złotych. Siedziba banku została też przeniesiona z Wrocławia do Warszawy.
Zarówno bank BZ WBK, jak i Santander Bank Polska należały do jednego koncernu i władze banków postanowiły połączyć obie instytucje w jeden bank, przyjmując nazwę Santander. Rebranding ogłoszono w kwietniu tego roku, natomiast przeprowadzono we wrześniu. Dziś witryna bzwbk.pl automatycznie przenosi internautów pod adres santander.pl, a kontaktowy adres e-mail zmienił się na kontakt@santander.pl. Jedynymi utrudnieniami był chwilowy problem w dostępie do bankowości internetowej i mobilnej. Wiązało się to z koniecznością przystosowania aplikacji do nowej kolorystyki.
Jedynym celem rebrandingu BZ WBK było ujednolicenie wizerunku, co ma skutkować silniejszą pozycją na rynku. Do tej pory koncern zarządzał dwoma odrębnymi bankami, a dziś jest to jeden silny bank z większą liczbą placówek. Zmiana ta będzie prawdopodobnie za jakiś czas skutkowała także wprowadzeniem do oferty nowych produktów.
Zmiany dla klientów
Rebranding marki nie pociąga za sobą absolutnie żadnych zmian dla dotychczasowych klientów banku BZ WBK. Bank zadbał o to, aby klienci nie byli obarczeni żadnymi formalnościami w związku z przyłączeniem BZ WBK pod szyld Santander. Nie zmieniły się numery kont, PIN-y ani hasła logowania do aplikacji. Wszystkie produkty finansowe jak konta bankowe, konta oszczędnościowe, lokaty, karty kredytowe itd. zachowały swoje zasady, a jedyną zmianą jest tylko logo, adres strony i wygląd placówek stacjonarnych.
Reakcje klientów były bardzo zróżnicowane. Zwykle rebranding wiąże się z pewnymi zawirowaniami wizerunkowymi, bo klienci są przyzwyczajeni do konkretnej nazwy i logo, a po zmianie muszą się przyzwyczaić do innej identyfikacji. Bankowi BZ WBK (dziś już Santander) z pewnością nie grozi odpływ klientów. Polskie przywiązanie do banków powoduje, że nawet po wprowadzeniu niekorzystnych zmian klienci rzadko przenoszą się do innych banków. Jest to spowodowane po części wygodą, dlatego że zdecydowanie łatwiej jest przyjąć nowe warunki niż zamykać rachunki i przenosić kredyty lub oszczędności do innego banku.
BZ WBK przyłączono do Santander Bank Polska, nie Consumer Bank
Na rynku funkcjonują dwa banki Santander – Santander Consumer Bank i Santander Bank Polska a BZ WBK został przyłączony do tego drugiego. Do tej pory w ramach jednego koncernu na rynku funkcjonowały banki Santander Bank Polska, BZ WBK i Santander Consumer Bank. Dziś funkcjonują Santander Bank Polska i Santander Consumer Bank. Banki Santander nie zostały połączone, co widać, jest dla koncernu korzystne. W celu odróżnienia od siebie dwóch banków o nazwie Santander, władze postanowiły zróżnicować jedynie identyfikację wizualną. W jednym przypadku logo przedstawia czerwone litery na białym tle, w drugim jest odwrotnie.